Buitenlandse partijen zoals Hornbach en Bauhaus zorgen voor aanhoudende prijsdruk op Nederlandse bouwmarkten. Kernprobleem voor alle spelers: particulieren klussen zelf steeds minder.

De bouwsector klimt uit het dal, maar dat geldt niet voor bouwmarkten. Althans, de doe-het-zelfzaken die zich primair richten op de particuliere klusser.

In een sectorrapport geven economen van ABN Amro aan dat waar de omzet van woonwinkels en detailhandelszaken dit jaar opkrabbelt, bouwmarkten achterblijven.

(klik voor uitvergroting)

bouwmarkt

Structureel is er ook een daling van het aantal vestigingen van bouwmarkten in Nederland.

(klik voor uitvergroting)

bouwmarkten aantal

Het achterblijven van bouwmarkten heeft een aantal oorzaken, aldus de economen van ABN Amro.

1)Buitenlandse prijsvechters

Nieuwe, buitenlandse spelers zoals Hornbach en Bauhaus zorgen voor extra prijsdruk. Nederlandse branchegenoten worden hierdoor gedwongen zich te specialiseren via een afwijkend assortiment en expertise op deelgebieden. Wie dat niet doet, krijgt het steeds zwaarder.

Als voorbeeld van nieuwe strategieën noemen de sectorspecialisten van ABN Amro de keten Formido, die 'lokale experts' heeft om klussers te helpen, de app van Gamma waarmee klussers thuis vragen kunnen stellen, en de 'klusservice' van Praxis.

2)Minder klussers, vooral jongeren laten het afweten

Het aantal klusuren daalt structureel.  Kluste aan het begin van deze eeuw nog 13 procent van de mannen  minimaal vijf uur per week. In 2011 was dit gedaald tot 6 procent, blijkt uit gegevens van het CBS. De economen van ABN Amro schatten dat dit percentage sindsdien constant is gebleven.

De economen van ABN Amro suggereren ook dat jongere generaties minder bedreven zouden zijn in klussen, maar dat wordt niet met cijfers onderbouwd.

Wel is er een indirecte bewijsvoering: generaties die meer zelf klussen worden ouder en besteden op hogere leeftijd minder tijd aan klussen. De vergrijzing zou hiermee een verklarende factor zijn voor de daling van het aantal klusuren.

3)Meer eenpersoonshuishoudens

Als aanvullende reden voor de afname van het aantal klusuren noemt de bank nog de stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens: consumenten die alleen wonen, zouden minder fanatiek zijn met klussen in huis.

Klussersplatform Werkspot.nl signaleert maandag op basis van een peiling overigens dat er in het afgelopen kwartaal op zesmaandsbasis zo'n 3,2 miljoen klussen zijn uitbesteed, een stijging van 33 procent vergeleken met een jaar eerder. De aantrekkende huizenmarkt zou hier mede een rol spelen. Tuinklussen zijn het meest populair.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl